Nr. 36 din 27 iunie 2016
GALERIA FOTO A "CURIERULUI ARMATEI"

Publicaţie bilunară editată de comandamentul Brigăzii 1 Mecanizate "Argedava"

Repere în cotidian

Black Sea Defence & Aerospace – idei noi, soluţii complete

Cristina FRATU

lack Sea Defense & Aerospace, expoziţie militară aflată la cea de-a şasea ediţie, a avut loc între 18 şi 20 mai, la Romaero din Băneasa, Bucureşti. Manifestare, organizată de TNT Productions România şi TNT Productions Inc. din Statele Unite, a reunit companii de prestigiu din ţară şi străinătate, 250 de firme din 25 de ţări din America, Europa şi Asia, care au prezentat stadiul actual de dezvoltare a echipamentelor şi capabilităţilor militare, precum şi ultimele tendinţe şi soluţii tehnice obţinute de cercetarea ştiinţifică în domeniul securităţii şi apărării.

Am ajuns la BSDA pentru a treia oară în viaţa mea, asta după ce m-am acreditat şi am primit un badge pentru presă, care mi-a asigurat un plus de informaţie specializată ce poate fi publicată într-un ziar militar. Părerea mea, avizată acum după ceva experienţă, este că a fost cea mai bună ediţie de până acum. Reprezentanţii companiilor au fost foarte amabili, deşi eu vreau să punctez o altă calitate a lor, aceea de a fi deschişi şi interesaţi în a-mi răspunde la toate întrebările legate de ceea ce ofereau. Avioane, elicoptere, transportoare, UAV-uri, simulatoare, armament şi echipamente de ultimă generaţie, airshow, exerciţii demonstrative, pliante de prezentare şi o atmosferă de promovare a operatorilor economici naţionali din industria de apărare pe plan internaţional prin cooperări cu firme consacrate în domeniu.

Cu avionul la... radiografie!
Ce mi-a atras mie atenţia a fost, în primul rând, Roboscan 2M AERIA, primul scanner de aeronave din lume ce a fost expus aici, în premieră mondială, reprezentând o tehnologie unică despre care o să vă dau câteva detalii. Scannerul de avioane, produs de compania românească MB Telecom SRL, poate radiografia complet o aeronavă de linie de până la 50 de metri lungime, inclusiv fuselajul şi aripile, în doar câteva minute, pentru a detecta obiecte ascuse, potenţial periculoase, precum arme, bombe sau mărfuri de contrabandă. Calitatea imaginilor rezultate este excepţională, până la 1mm rezoluţie, evidenţiind astfel pachetele ascunse mai ales în cavităţile tehnice ale avionului, acolo unde inspecţia este foarte dificilă şi se poate face doar de către autorităţi. Domnul Adrian Bârzgan, director în cadrul companiei MB Telecom SRL, a declarat: „Roboscan 2M AERIA este un aparat 100% românesc. Există însă şi o fabrică, deschisă de curând în Elveţia, care va realiza acest scanner. Fiind un produs nou, parcurgem deja acea perioadă de tatonare cu autorităţile din securitate în domeniul aeroportuar, cu furnizorii de servicii aeronautice, cu liniile aeriene, cu aeroporturile. Ameninţările cu bombă sunt tot mai frecvente în zilele noastre, iar un astfel de sistem poate reduce foarte mult timpul necesar pentru a elibera o aeronavă de sub suspiciunea cu bombă, timp care cauzează blocarea aeronavei la inspecţia fizică pentru câteva ore. Preţul lui Roboscan 2M AERIA variază între 3 şi 9 milioane de euro, în funcţie de opţiuni, dotări şi de dimensiunile avionului pe care îl poate scana. Mai există o versiune a lui, aflată mometan în faza de construcţie, care are capacitatea de a radiografia cele mai mari avioane din lume, cum ar fi un Airbus A380 sau un Boeing 747.”

Dragonul de piatră
Un alt punct de interes pentru mine a fost compania Nurol Makina ve Snayi A.S. din Turcia care a prezentat în cadrul salonului BSDA din acest an, un nou model de transportor blindat, realizat împreună cu industria românească de apărare. Vehiculul, de tip 4x4, este denumit Ejder Yalçin (Dragonul de piatră, în limba turcă), şi a fost promovat ca o soluţie polivalentă, cu un grad ridicat de protecţie balistică, în toate condiţiile de mediu şi în orice tip de teren.
Ejder Yalçin 4x4 are o sarcină utilă de până la 4 tone şi ca­pabilitatea de a integra diverse tipuri de arme. În funcţie de configuraţie, el poate servi pentru acţiuni de recunoaştere, ca punct mobil de comandă şi control sau pentru misiuni de securitate naţională, cu avantajul unei mobilităţi superioare, mai ales în zonele urbane. De asemenea, acesta poate fi reconfigurat pentru detectarea dispozitivelor explozive improvizate, ca vehicul de apărare antiaeriană, armă antitanc, transportor pentru trupe sau ca ambulanţă blindată.
Ejder Yalcin 4×4 este exponatul care m-a impresionat cel mai mult la BDSA. Compania Nurol Makina ve Sanayi A.S. a demarat producţia de vehicule tactice blindate în cooperare cu Compania Naţională Romarm din România la mijlocul anilor ’90, Ejder Yalcin fiind unul dintre rezultatele acestei relaţii, prezentat în premieră în cadrul expoziţiei. La stand, am aflat că vehiculul de luptă este dinamic, agil, modular, versatil, uşor de întreţinut şi cu cheltuieli de mentenanţă foarte reduse, reprezentând o platformă ideală pentru diverse aplicaţii. Are un sistem de suspensie total independent la toate anvelopele, caracteristică indispensabilă vehiculelor de teren. Autonomia şi versatilitatea fiecărei anvelope îi conferă o mai bună stabilitate, siguranţă la condus, inclusiv în zonele montane. Motorul puternic, cu un cuplu de torsiune foarte mare, îi asigură o agilitate extraordinară.
Spre deosebire de alte companii, Nurol Makina ve Sanayi A.S. crează şi produce propriul şasiu pentru vehiculele sale militare. De aceea, Ejder Yalcin 4×4 are cel mai dezvoltat şi optimizat şasiu, ceea ce per­mite utilizarea excelentă a capacităţilor sale tactice şi tehnice, în toate condiţiile de teren. Şasiul şi caroseria sunt monobloc, oferind astfel o protecţie ridicată echipajului în cazul exploziilor.
Vehiculul este certificat în concordanţă cu standardele internaţionale, nivelul de protecţie integrală ridicat fiind o caracteristică unică a acestuia. Ca urmare, a fost conceput astfel încât să-şi menţină toate capabilităţile operaţionale şi tactice, mai ales în condiţiile în care kiturile de armament adăugate se transformă în sarcină suplimentară şi ar fi putut să îi diminueze mobilitatea şi agilitatea. Vehiculul adaptabil oricărei misiuni este o soluţie fiabilă pentru ameninţările teroriste, dar şi o garanţie a securităţii pentru cetăţeni. Dispozitivul de luptă face faţă cu brio la diferenţe mari de temperatură (de la -32 grade Celsius, la +49 grade Celsius), dar poate fi customizat şi pentru condiţii climaterice mai dificile.

In the air...
Airbus Helicopters, divizia de elicoptere a Airbus Group, a prezentat sistemul militar de management al armamentului HForce.
HForce, a cărui dezvoltare a început acum doi ani, este un sistem modular de management al armamentului, bazat pe conceptul de conectare rapidă „plug n' play”, care poate fi montat pe orice versiune militară a gamei de elicoptere comercializate de Airbus Helicop­ters. Acest sistem inovator este compus dintr-o unitate centrală de bază, un display monocular montat pe cască (Helmet Mounted Sight Display), un sistem Opto-Electronic, un sistem de acroşare pentru consolele de armament, care permit instalarea unei game extinse de armament balistic (mitraliere, tunuri sau proiectile reactive), proiectile reactive ghidate sau rachete (pentru misiuni aer-sol, aer-aer sau chiar acţiuni de atac la nivelul solului). „Cu HForce, valorificăm know-howul nostru pe termen lung şi putem oferi clienţilor un sistem de arme coe­rent, care poate fi aplicat gamei militare a elicopterelor noastre comercializate”, a declarat Patrick Le Barbenchon, specialist la departamentul de marketing operaţional Airbus Helicopters.
HForce asigură şi un management corect al resurselor echipajului, care este similar cu cel existent pe elicopterele moderne de atac, precum Tiger. Display-ul montat pe cască permite echipajului să facă mai repede schimb de informaţii cu privire la ţinte şi ameninţări. Mai bine spus, cu mai multe opţiuni disponibile pentru clienţi, caracteristica modulară incrementală HForce oferă agenţiilor de apărare o soluţie eficientă pentru a realiza misiuni de atac cu elicopterele lor multirol.

8x8 = transfer de tehnologie
Ultima oprire a fost la A307 - standul finlandez Patria Oyj, care a venit cu transportorul blindat Patria AMV. L­-am văzut de aproape, mi-a făcut o impresie foarte bună şi am stat de vorbă cu specialiştii finlandezi. Produsul lor este liderul pe piaţa de profil în ceea ce priveşte vehiculele 8x8 blindate pe roţi, reprezentând vârful de lance pentru exportul companiei. Aproape 1.600 de bucăţi au fost deja comandate, în diferite variante şi configuraţii, fiind folosite în condiţii dintre cele mai grele de către clienţii din şase state: Croaţia, Finlanda, Polonia, Slovenia, Africa de Sud şi Emiratele Arabe Unite.
„Patria AMV reprezintă astăzi cel mai modern şi de succes vehicul blindat din categoria lui, pe care noi îl dezvoltăm şi îmbunătăţim continuu, venind astfel în întâmpinarea nevoilor clienţilor noştri. Se află în producţia de se­rie din anul 2004. Are un design modular, prezentând astfel o adaptabilitate uimitoare în funcţie de misiunile specifice pe care trebuie să le îndeplinească: transportor blindat trupe, vehicul de luptă de infanterie, post de comandă şi control, ambulanţă, decontaminare CBRN, reparaţii şi recuperări vehicule”, a declarat Mika Kari, director în cadrul companiei producătoare.
Patria AMV poate avea o greutate între 23 şi 32 de tone, în funcţie de accesorii (sisteme de armament de mare putere, de la mitraliera de 5,56mm, la tunul de 120mm sau lansatoarele de rachete), iar versatilitatea lui este o caracteristică forte ce îi conferă un loc aparte în peisajul de specialitate. Structura modulară permite ca secţiunile avariate să fie înlocuite foarte uşor, fără unelte speciale, iar blindajul suplimentar poate fi dat jos la nevoie, dacă misiunea nu presupune un grad de periculozitate crescut, cum ar fi în cazul activităţilor de instruire pe timp de pace. Ca urmare, nivelul de protecţie se poate adapta cerinţelor impuse de beneficiar. Şi-a dovedit eficacitatea în teatrul de operaţii din Afganistan, în dotarea trupelor poloneze şi slovene, şi a rezistat condiţiilor dure la care a fost supus în Europa, America de Nord, Orientul Mijlociu, Africa şi Asia.
Pentru România, ca parte a strategiei de dezvoltare, compania a propus un model Patria AMV cu un motor Diesel de 13 litri, baterie de 405kW şi o transmisie automată ce îi asigură o viteză pe şosea de peste 100km/h şi o autonomie de 900 de kilometri. În acest sens, va coopera cu industria locală pentru fiecare program în parte în ceea ce priveşte transferul de tehnologie.

Ar mai fi fost foarte multe de povestit despre ceea ce s-a prezentat în cadrul expoziţiei BSDA 2016: cele două avioa­ne F-16C Block 40 americane aduse de la Aviano din Italia, cu piloţi cu tot, C 130J Hercules, impresionabil de mare, elicopterele noastre Puma (MEDEVAC-ul, SOCAT-ul şi NAVAL-ul, cel din urmă dotat cu sistemul de torpile şi cu balizele sonar), simulatorul celor de la Bell Helicopter pe care-l puteai testa, cu sau fără ajutorul unui pilot adevărat, Spartanul nou-nouţ şi full options! Cam asta a fost, dar detaliile au făcut diferenţa între pliantul lucios de prezentare şi chestia cu touch and feel!

 

cap de pagina

Eveniment Ameninţările noi generează tehnologii inovatoare Complexul expoziţional Romaero Băneasa a găzduit timp de trei zile, începând cu 18 mai, una dintre cele mai mari expoziţii de apărare aeronautică, securitate națională și cibernetică, Black Sea Defense and Aerospace - BSDA 2016. Ediţia din acest an, a şasea la număr, a adus în acelaşi loc peste 250 de expozanți din 25 de țări de pe trei con­­tinente, America, Europa și Asia, și nouă delegații mi­li­tare din Bulgaria, Croația, Egipt, Emiratele Arabe Unite, Franța, Georgia, Republica Moldova, Thailanda și Turcia. Firme de prestigiu din ţară, printre care se numără Aerofi­na, Avioane Craiova, Fabrica de Arme Cugir, IAR Braşov, ROMARM, Stimpex etc. (...) .

Repere în cotidianBlack Sea Defence & Aerospace – idei noi, soluţii complete Black Sea Defense & Aerospace, expoziţie militară afla­­­tă la cea de-a şasea ediţie, a avut loc între 18 şi 20 mai, la Romaero din Băneasa, Bucureşti. Manifestare, orga­ni­za­­­tă de TNT Productions România şi TNT Productions Inc. din Statele Unite, a reunit companii de prestigiu din ţa­­­ră şi străinătate, 250 de firme din 25 de ţări din America, Europa şi Asia, care au prezentat stadiul actual de dez­vol­­­­tare a echipamentelor şi capabilităţilor militare, precum şi ultimele tendinţe şi soluţii tehnice obţinute de cer­ce­­­­tarea ştiinţifică în domeniul securităţii şi apărării.

 



COPYRIGHT:
este autorizată orice reproducere, fără a percepe taxe, cu condiţia indicării cu exactitate a numărului şi a datei apariţiei publicaţiei.
OPINIILE ŞI PĂRERILE
exprimate în articolele publicate sub semnătura autorilor au caracter strict personal şi nu angajează în vreun fel răspunderea EDITORULUI sau a REDACŢIEI.
Web design ltc Ion Papaleţ